Proje Hakkında

STEM ve sorgulamaya dayalı eğitim, eleştirel düşünme, problem çözme ve aktif öğrenmeyi teşvik eden, birbirini tamamlayan ve öğrenme sürecini zenginleştiren disiplinler arası yaklaşımlardır. Bu çalışmanın amacı, STEM temelli sorgulayıcı öğretim yöntemleri ve tasarımını disiplinler arası iş birliğini destekleyecek şekilde ele almak ve bu yaklaşımların öğretimde daha etkin kullanılmasını sağlamaktır. Bu doğrultuda, STEM eğitiminin kalitesini ve etkisini artırmak hedeflenmektedir. Planlanan eğitimde, öğretmen adaylarına STEM projeleri aracılığıyla sorgulamaya dayalı öğrenme, eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin farklı disiplinlerle nasıl entegre edilebileceği aktarılacaktır. Böylece öğretmen adaylarının, öğrencilere proje tabanlı ve keşif yoluyla öğrenme deneyimleri sunmaları hedeflenmektedir. Bu çalışma, UNESCO, OECD ve Dünya Ekonomik Forumu gibi uluslararası kuruluşların raporlarında vurgulanan, modern iş gücü için kritik olan eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini öğretmen adaylarına kazandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, eğitimde disiplinler arası yaklaşımın önemine vurgu yapılarak, geleneksel ders sınırlarının ötesine geçilmesi ve öğretmen adaylarının gerçek dünya sorunlarının birbirine bağlı doğasını yansıtan STEM etkinlikleri tasarlama becerisi kazanmaları amaçlanmıştır. Eğitim sürecinde düzenlenecek atölye çalışmalarıyla, öğretmen adaylarının yalnızca teknik bilgi edinmeleri değil, aynı zamanda yaratıcılık ve iş birliği becerilerini de geliştirmeleri de sağlanacaktır.

Sorgulamaya dayalı öğretim fen eğitimi bağlamında ortaya çıkmış gibi görünse de (Barrow, 2006), matematik ve teknoloji bağlamlarında da sorgulayıcı öğretimin köklü temelleri olduğunu görülmektedir (Linn et al., 2018). Bilimsel süreç becerilerinin gelişimini önemli ölçüde destekleyen sorgulayıcı yaklaşım, öğrencilerin bir bilim insanının düşüme şeklini doğal olarak taklit etmesine fırsat vermektedir. Bu nedenle STEM disiplinlerinde yaygın ve etkili bir pedagojik yaklaşım olarak öne çıkmaktadır (NSTA, 2022). Günümüzde STEM eğitimine olan yoğun ilgi ve eğilimin sonucu olarak STEM uygulamalarının pedagojik yönden desteklenmesi önem kazanmış ve öğretmen eğitimi programlarında da bu yönde çalışmalar önemli hale gelmiştir. STEM yaklaşımının çok yönlü multidisipliner bakış açısı ve bilimsel niteliği sorgulamaya dayalı yaklaşım gibi yapılandırmacı yaklaşımların eğitim sürecinde kullanılmasını gerekli kılmaktadır. Ancak sorgulamaya dayalı öğretim sorgulama süreci ve bilimsel süreç becerilerinin kapsam uyumluluğu nedeni ile STEM odaklı istihdama yönelik becerilerin geliştirilmesinde özellikle fayda sağlamaktadır (Attard et al., 2020; Perrin, 2004; Rocard et al, 2007).

Hedef eğitim, STEM temelli sorgulayıcı öğretim uygulamalarının nasıl tasarlanıp hayata geçirilebileceğini irdelemek amacıyla, bu alanda uzman öğretim üyeleri ile STEM uygulamaları konusunda deneyimli öğretmenleri bir araya getirmek üzere planlanmıştır. Amaç, teorik bilgi ile pratik uygulama arasındaki köprüyü kurarak, öğretim üyeleri ve öğretmenlerin, öğretmen adaylarıyla buluşmasını sağlamak ve adayların STEM tabanlı sorgulayıcı öğretim uygulamaları ve tasarımında yetkinlik kazanmalarına olanak tanımaktır. Bu bağlamda seminer, öğretmen adaylarına uygulanabilir stratejiler hakkında bilgi edinme fırsatı sunacaktır. Seminer süresince, katılımcıların iş birliği yaparak gerçek dünyadaki STEM zorluklarına odaklanacakları ve öğrenci merakını, keşif sürecini ve deney yoluyla öğrenmeyi öne çıkaran sorgulamaya dayalı yöntemleri kullanacakları çeşitli etkileşimli atölye çalışmaları düzenlenecektir. Bu atölyeler, öğretim üyelerinin en güncel araştırmalar ve öğretim yöntemlerini paylaşmalarını sağlarken, deneyimli öğretmenler de sınıf içi uygulamalar ve öğrenci dinamiklerine dair önemli görüş ve deneyimleri aktaracaktır. Bu etkileşim, geliştirilen stratejilerin hem araştırma tabanlı hem de pratik olarak uygulanabilir olmasını sağlayarak, farklı eğitim ortamlarında etkili bir şekilde kullanılabilirliğini destekleyecektir. Ayrıca, uzmanlar tarafından gerçekleştirilecek sunumlar ve etkileşimli atölyeler sayesinde, öğretmen adayları STEM eğitimi ile sorgulamaya dayalı eğitim arasındaki bağı daha iyi anlayacak, eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştiren eğitim etkinliklerinin nasıl tasarlanacağını öğrenme fırsatı bulacaklardır. 

Son Güncelleme Tarihi: 07 Şubat 2025, Cuma